
Atlas wysp odległych
na podstawie książki Judith Schalansky
przekład: Tomasz Ososiński
reżyseria i scenografia: Marek Zákostelecký
muzyka: Martin Husovský
współpraca dramaturgiczna: Agnieszka Kochanowska
obsada
Magdalena Bednarek
Magdalena Gładysiewicz
Kamil Marek Kowalski
Jacek Majok
Piotr Srebrowski/Jakub Ehrlich
Premiera: 18 marca 2023
Dla widzów od 13 lat
Czas trwania: 60 min.
Fascynuje was odkrywanie świata? Zobaczcie adaptację wybranych opowieści z książki znakomitej niemieckiej autorki Judith Schalansky, która opisała pięćdziesiąt tajemniczych, mało znanych wysp. Olga Tokarczuk napisała o „Atlasie wysp odległych”, że to „spokojna i dogłębna kontemplacja osobliwości świata”.
Zarówno książka Judith Schalansky, jak i spektakl pokazują, że nasze wyobrażenie rajskiej wyspy często nie ma za dużo wspólnego z rzeczywistością, a wyspy są bardzo trudnymi miejscami do życia. Reżyser Marek Zákostelecký w poetycki sposób opowiada między innymi o pilotce Amelii Earhart, która zaginęła na Oceanie Spokojnym w pobliżu wyspy Howland podczas próby okrążenia Ziemi wzdłuż równika, dramatycznej wyprawie Ferdynanda Magellana w 1520 roku, a także o wyprawie miłośników i badaczy ptaków na Wyspę Niedźwiedzią czy polowaniach w zatoce wielorybników na Wyspie Zwodniczej. Dokumentalne historie Judith Schalansky reżyser przenosi na scenę poprzez zaskakujące formy teatru plastycznego.
Marek Zákostelecký jest czeskim reżyserem i scenografem, który w 2022 roku otrzymał Nagrodę Teatralną Marszałka Województwa Pomorskiego za scenografię do spektaklu Teatru Miniatura „Co u diabła”, a który ma na swoim koncie ponad 130 scenografii do spektakli na całym świecie, m.in. w Stanach Zjednoczonych, Francji, Izraelu, Polsce i Australii.
Twórcy spektaklu wybrali dziesięć z pięćdziesięciu, opisanych przez autorkę wysp, i stworzyli wokół nich wyjątkowe, oryginalne widowisko, które jest niezwykle spójne w formie i treści.
Wybrano bardzo różne historie z różnych czasów, tym samym zachowując różnorodność tematów i nastroju opowieści - od bardzo brutalnych po zabawne czy refleksyjne. Wykorzystano między innymi historię o słynnej pilotce Amelii Earhart, która zaginęła na Oceanie Spokojnym w pobliżu Wyspy Howland podczas próby okrążenia Ziemi wzdłuż równika, opowiedziano o dramatycznej wyprawie Ferdynanda Magellana w 1520 roku, a także o wyprawie "miłośników" i badaczy ptaków na Wyspę Niedźwiedzią (brutalna i piękna zarazem scena polowania na ptaki) czy polowaniach w zatoce wielorybników na Wyspie Zwodniczej.
Magdalena Raczek, trojmiasto.plTa piękna plastycznie, fascynująca opowieść przeznaczona jest dla widzów od lat 13 do stu. Ale także dorośli będą nią zachwyceni, bo jest to wspaniały teatr - pobudzający wyobraźnię za pomocą wszystkich możliwych środków wyrazu: ruchu, światła, dźwięku, obrazu i słowa. To nowoczesne przedstawienie, które chętnie bym zobaczyła jeszcze raz.
Grażyna Antoniewicz, "Dziennik Bałtycki"Do stworzenia scenicznej adaptacji docenionej przez czytelników na całym świecie, oraz przez krytyków, książki Judith Schalansky, Zákostelecký użył kilkudziesięciu pomysłowo wykonanych planszet z budzącymi zachwyt własnymi ilustracjami, którymi ubrani na czarno aktorzy - Magdalena Bednarek, Magdalena Gładysiewicz, Kamil Marek Kowalski, Jacek Majok i Jakub Ehrlih - występujący w zastępstwie za kontuzjowanego Piotra Srebrowskiego - przez cały czas trwania spektaklu z mistrzowską precyzją operują, powołując do życia tekturowe postaci - ludzkie i zwierzęce, i animując elementy scenografii za pomocą m.in. kamer rejestrujących i wyświetlających obrazy na żywo. Dziesięć scenicznych miniatur powstaje ponadto z użyciem efektów iluzji i teatru cieni, stanowiąc wizualną ucztę, która zachwyca i młodszych widzów, i starszych.
Niezwykle przemyślana i oryginalna jest więc forma teatralna nowej premiery Teatru Miniatura, znakomicie oddająca niepowtarzalny klimat nieodkrytych wysp. Do rzadko spotykanego na taką skalę wysmakowania wizualnego dochodzi nastrojowa, udanie budująca tło muzyka, którą do spektaklu skomponował Martin Husovský - pochodzący ze Słowacji muzyk, współzałożyciel i frontman zespołu Komajota, a także nagradzany kompozytor muzyki teatralnej i filmowej.
Bardzo, bardzo mocna propozycja teatralna, którą z całą pewnością warto zobaczyć - i to nie raz.
Agata Olszewska, gdansk.pl