PL EN

STREFA ZDARZEŃ

JA JESTEM JA | spektakl gościnny

Już 30 września o 11.00 zapraszamy na znakomity spektakl warszawskiego Teatru 21 w reżyserii Justyny Sobczyk. To część dużego projektu, którego celem jest umożliwienie spotkania świata dziecka ze światem osoby niepełnosprawnej, w którym dzieci zapoznają się z obcą sobie rzeczywistością, oswajają się z nią, uczą się ją rozumieć, nabierając szacunku wobec odmienności drugiego człowieka.

Ja jestem ja
spektakl na podstawie książki „Das kleine Ich bin Ich” Miry Lobe* 

scenariusz i reżyseria: Justyna Sobczyk
scenografia, kostiumy, reżyseria światła: Agata Skwarczyńska
ruch sceniczny: Bożena Gawerska-Panfil
muzyka: Paweł Andryszczyk

występują aktorzy Teatru 21: Grzegorz Brandt, Ania Drózd, Teresa Foks, Maja Kowalczyk, Daniel Krajewski, Anna Łuczak, Aleksander Orliński, Michał Pęszyński, Aleksandra Skotarek, Aleksandra Skotarek, Magdalena Świątkowska, Piotr Swend, Marta Stańczyk

produkcja: Stowarzyszenie Pedagogów Teatru
premiera 21 listopada 2011, Teatr Baj w Warszawie

spektakl dla dzieci w wieku od 5 lat

* W spektaklu wykorzystano fragmenty tłumaczenia Lili Mrowińskiej-Lisewskiej przygotowanego dla Teatru Animacji w Poznaniu. Dziękujemy za jego udostępnienie.

 

A Ty kim jesteś?

My jesteśmy aktorami Teatru 21. Zagramy dla Ciebie spektakl, którego bohaterem jest mały kolorowy zwierz. Co to za zwierzak? Trudno powiedzieć. Jednym przypomina psa, innym zająca. Ktoś twierdzi, że wygląda jak świnka, on sam zaś porównuje się do hipopotama. Można się zakręcić! 

Zapraszamy Cię na zakręcony spektakl, podczas którego spotkasz kogoś wyjątkowego. Kogoś, kto szukając odpowiedzi na pytanie „kim jestem”, zaczyna wędrować, rozmawiać i... porównywać się do innych. Żeby zobaczyć,  co z tego wynikło, musisz przyjść do teatru. Czekamy na Ciebie!

 

SPEKTAKL STANOWI CZĘŚĆ PROJEKTU „JA JESTEM JA”

Projekt „Ja jestem ja” jest realizowany przez Stowarzyszenie Pedagogów Teatru ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego we współpracy z Teatrem Baj, Zespołem Społecznych Szkół Specjalnych „Dać Szansę” oraz Instytutem Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie.

Celem projektu jest umożliwienie spotkania świata dziecka ze światem osoby niepełnosprawnej, w którym dzieci zapoznają się z obcą sobie rzeczywistością, oswajają się z nią, uczą się ją rozumieć, nabierając szacunku wobec odmienności drugiego człowieka. 

Projekt ma również na celu przekroczenie stereotypowego, zinfantylizowanego obrazu osób niepełnosprawnych oraz promowanie ich jako pełnoprawnych twórców.

Celem projektu jest otwarcie młodych odbiorców projektu, dzieci w wieku przedszkolnym na inność, odmienność, kształtowanie postawy najmłodszych widzów w taki sposób, że po wyjściu z teatru będą chciały tej inności szukać, a nie – z lęku i z obawy przed nieznanym - unikać jej, wyśmiewać ją, udawać, że jej nie ma. Projekt ma za zadanie pokazać, że możemy się różnić i że to nas od siebie nie musi oddalać, lecz może zbliżać.

 

Recenzje

"Justyna Sobczyk prowadzi Teatr 21 już od 6 lat. Z zespołem przygotowała szereg happeningów i performanców, kilka spektakli. Najnowsze produkcje prezentowali na instytucjonalnych scenach: "Alicję" można było zobaczyć w Teatrze Dramatycznym, kolejne dwa projekty ("Portret" oraz "Uwaga, Purim!") - po sąsiedzku, w Teatrze Studio, który również mieści się w Pałacu Kultury i Nauki. Pozornie nie ma w tym nic dziwnego - ot, teatr, który nie ma siedziby, szuka przestrzeni do gry. Jeśli jednak na stołecznych scenach, zarezerwowanych dla profesjonalistów, pojawiają się aktorzy niepełnosprawni umysłowo – sprawa wygląda nieco inaczej. Teatr 21 zrzesza osoby z zespołem Downa oraz autyzmem – uczniów i absolwentów warszawskiego Zespołu Społecznych Szkół Specjalnych „Dać szansę”. Jest pierwszym w Polsce naprawdę profesjonalnym zespołem zrodzonym z zajęć arteterapii.

Często, gdy mowa o twórczej aktywności osób niepełnosprawnych, chorych, ale także więźniów, czy bezdomnych, spotykamy się z pobłażliwym – jeśli nie pogardliwym – spojrzeniem. Jakże łatwo umieścić te grupy w szufladce z napisem: przełamywanie barier. Justyna Sobczyk każdym spektaklem udowadnia, że dla niej i jej aktorów ta szufladka jest za ciasna. Grupa nie pozwala zamknąć się w wąskich ramach terapeutycznej funkcji teatru. W każdym ze swoich spektakli zespół podejmuje temat tożsamości – nie zawsze bezpośrednio, zawsze jednak w kontekście uniwersalnego ludzkiego doświadczenia. W najnowszym przedstawieniu zatytułowanym „Ja jestem ja”, adresowanym do publiczności powyżej 5 roku życia, po raz kolejny w centrum ich zainteresowania znalazł się problem samookreślenia, tym razem jednak nacisk położony został na relację ja – inni."
Katarzyna Piwińska, Nowa Siła Krytyczna

"Inne, odmienne nie znaczy złe. Pokazał to pionierski projekt oraz związany z nim spektakl „Ja jestem ja”, który w teatrze Baj obejrzały przedszkolaki.

- Przed premierą spytała mnie pewna pani, czy odpowiedzialne jest organizowanie spotkania niepełnosprawnych intelektualnie aktorów ze 150 dziećmi – opowiada reżyserka Justyna Sobczyk. - Po spektaklu usłyszałam: „To strzał w dziesiątkę”.

Gościnna premiera w Baju zakończyła się, dosłownie, koncertowo. Jak po rockowym występie widownia spontanicznie wyśpiewała z aktorami piosenkę – motyw przewodni.

Najpierw ma ona tekst: „Kręcę się w tą, kręcę się w tę/ Kim jestem, bardzo dowiedzieć się chcę”. W finale brzmi: „Hej, to ja. Kto? Teraz na pewno już wiem... Nie kręcę się w tamtą, nie kręcę się w tę”.

Teatr 21 działa od kilku lat przy Zespole Społecznych Szkół Specjalnych Dać Szansę. Grupa zrealizowała wiele sztuk. Występowała w teatrach i na festiwalach. „Ja jestem ja” to ich pierwszy projekt dla dzieci."
Jolanta Gajda-Zadworna, „Życie Warszawy”

Galeria
×